Investigadors del grup de recerca MCIA (sigles del nom en
anglès Motion Control and Industrial Application) de la Universitat Politècnica
de Catalunya (UPC) al Campus de Terrassa, conjuntament amb el Centre Tecnològic
de Manresa (CTM), han estat seleccionats per l’empresa Infranor per
desenvolupar la base d’un vehicle elèctric d’alt rendiment amb tracció aïllada
a cada roda i toleràncies a fallades.
En el marc del projecte
internacional Iberoeka anomenat VEUREE, es dissenya un nou vehicle
elèctric d’alt rendiment, en el qual participen investigadors del grup de recerca MCIA del Campus de la UPC a Terrassa,
conjuntament amb investigadors del Centre Tecnològic de
Manresa. El nou
vehicle prescindirà del tren mecànic tradicional i funcionarà amb un motor en
cada roda i tecnologia tolerant a fallades, la qual cosa permetrà la conducció
fins al taller quan el cotxe tingui una avaria en alguna fase del motor o en el
convertidor electrònic que el controla.
El vehicle estarà a punt l’any 2015 i serà construït per l’empresa mexicana TC
Technologies.
Una
plataforma per fabricar vehicles elèctrics
El projecte té com a objectiu final
la creació d’una plataforma innovadora per a la construcció de tot tipus de
vehicles elèctrics, tant de passatgers com de serveis. La plataforma la
fabricarà l’empresa TC Technologies i en la iniciativa hi participen també el
Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial (CDTI), la Benemérita
Universidad de Puebla (BUAP-Mèxic), el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología
(CONACYT) de Mèxic i l’empresa filial espanyola de la multinacional suïssa
Infranor.
El projecte, finançat amb 2,3 milions d'euros, amb fons del CDTI i del CONACYT,
està liderat a Mèxic per TC Technologies i a Espanya per Infranor, que ha
contractat al CTM i al grup MCIA. Aquest grup de recerca forma part del Centre d'Innovació i Tecnologia (CIT UPC) i, com a tal, està integrat a la
xarxa TECNIO de la Generalitat de Catalunya.
El secret
del nou cotxe elèctric
El motor elèctric que incorporarà
cadascuna de les quatre rodes, i que dissenya el grup MCIA de la UPC, serà de
tipus axial, de rotor pla, la qual cosa permetrà compactar a la mínima
expressió possible el grossor i augmentar-ne la potència. Per tant, el nou vehicle
elèctric serà capaç de maximitzar l’eficiència energètica fent que cada roda
actuï com a propulsora. D’aquesta manera, s’eliminaria la pèrdua d’energia que
es produeix amb el sistema clàssic de tracció a través dels trens mecànics.
A més, investigadors de la BUAP- Mèxic desenvolupen un nou sistema de bateries
híbrides, amb elements químics supercondensadors, per equilibrar l’autonomia
del vehicle i la potència de regeneració. Amb el treball d’ambdues universitats
es generarà una mena de pulmó que absorbirà els pics de potència i els tornarà
a la bateria. Per tant, el funcionament del vehicle serà més estable i la
bateria, d’uns 35 kWh, serà molt més eficient i duradora. De fet, el cotxe que
es construeixi arran del projecte VEUREE tindrà fins a dues vegades més
d’autonomia que els equivalents actuals. Podrà circular sense recarregar les
bateries al llarg d’uns 250 Km.
Aquest projecte sorgeix d’una tendència en alça als països llatinoamericans:
moltes empreses estan apostant per l’electromobilitat per a vehicles de càrrega
i descàrrega que es mouen a les grans ciutats. Els vehicles elèctrics generen
deu vegades menys despesa per quilòmetre recorregut, tenen un manteniment menor
que els convencionals (sense canvis d’oli, filtres, refrigerants, etc.), proporcionen
una reducció d'emissions i soroll en els centres urbans, i comporten la
generació de noves àrees de negoci.
Referents en
R+D d’electromobilitat
Amb aquest projecte, el grup de recerca MCIA del Campus de la UPC a
Terrassa es consolida com a referent en la innovació tecnològica relacionada
amb l’electromobilitat. Després de dirigir l’àrea científica del projecte VERDE
amb que SEAT, construeix el seu model híbrid Seat León, els investigadors
d’aquest grup, en col·laboració amb el Centre Tecnològic de Manresa (CTM) ja
treballen en un nou projecte per a una empresa nord-americana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada